研究者データベース

PRAET Carolus (プラート カロラス)

商学科 教授
Last Updated :2020/08/01

研究者情報

所属

  • 商学科

職名

  • 教授
  • 教授
  • 教授

学位

  • 文学修士(オランダ国立ライデン大学)

J-Global ID

研究キーワード

  • 観光   celebrity endorsement   cross-cultural consumer behavior   国際マーケティング   国際広告   マーケティング   

研究分野

  • 人文・社会 / 商学 / 広告
  • 人文・社会 / 商学 / マーケティング
  • 人文・社会 / 商学

経歴

  • 2008年10月 - 現在  小樽商科大学商学部教授Faculty of Commerce
  • 2007年04月  小樽商科大学商学部准教授Faculty of Commerce
  • 1997年04月  小樽商科大学商学部助教授Faculty of Commerce

学歴

  •         - 1997年03月   神戸大学大学院経営学研究科   Graduate School of Business Administration
  •         - 1992年03月   オランダ国立ライデン大学大学院文学部日本学科
  •         - 1987年03月   オランダ国立ライデン大学   文学部   日本学科

所属学協会

  • ヨーロッパ広告学会   アメリカ広告学会   日本商業学会   日本広告学会   

研究活動情報

論文

  • The Role of Social Interaction and Authenticity in the Co-creation and Co-diminishment of Tourism Experiences
    プラート カロラス; 韓 星
    ヒューマンインタフェース学会誌 Human Interface 特集「観光エクスペリエンス」 22 2 14 - 19 2020年05月 [招待有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • The role of social interaction in the tourism experience of Chinese visitors to Japan: A grounded theory approach
    Han, Xing; Praet, Carolus; Wang, Liyong
    Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally 2019年06月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • The role of social interaction in the co-creation of tourist experiences: A literature review
    Han, Xing; Praet, Carolus; Wang, Liyong
    Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally 2019年06月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Chinese Consumer Perceptions of Virtual Reality Cinemas: Some Tentative Implications for Advertising
    Han, Xing; Praet, Carolus; Wang, Liyong
    Proceedings of the 17th International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2017年06月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Familiar and Total Strangers: An Exploratory Study of In-Group and Out-Group Perceptions among International Ski Resort Visitors
    Praet, Carolus; Gotoh, Hideyuki; Miyazaki, Yoshihisa; Lee, Jemin; Liyong Wang
    Emerging Trends in Asian Markets, Proceedings of the 2015 International Conference of Asian Marketing Associations 120 - 135 2015年11月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Cultural Values in Chinese Television Advertising
    王 力勇; プラート カロラス
    Proceedings of the 13th International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2014年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • A Review and Integration of Message Strategy Typologies
    王 力勇; プラート カロラス
    Proceedings of the 13th International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2014年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Informativeness of Chinese Television Advertising: A Content Analysis
    王 力勇; プラート カロラス
    Proceedings of the 12th International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2013年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Informativeness of Chinese Television Advertising for Automobiles: A Content Analysis
    王 力勇; プラート カロラス
    日本商業学会 第63回全国研究大会報告要旨 157 - 169 2013年 [査読有り]
     研究論文(研究会,シンポジウム資料等)
  • Korea As Number One: A Multi-country Study of Celebrity Advertising Around the World
    プラート カロラス
    Proceedings of the Korean Advertising Society (KAS) Far East International Conference in Advertising 367 - 375 2012年 [招待有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • The Relative Impact of Core and Auxiliary Elements on Service Evaluation: A Comparison of Community Pharmacies in a Japanese Chain
    Itoh, Hajime; Praet, Carolus; Sakurai, Hidehiko
    Proceedings of the 4th Production and Operations Management World Conference 2012年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Cultural Values Reflected in Chinese Television Advertising for Automobiles: A Content Analysis,
    王 力勇; プラート カロラス
    Proceedings of the 2012 International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2012年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Pharmaceutical Advertising in Korea, Japan, Hong Kong, Australia, and the US: Current Conditions and Future Directions
    Paek, H.-J; Lee, H; Praet; C. L. C; Chan, K; Chien, P. M; Huh, J; Cameron, G. T
    Health Communication Research 3 1 1  2011年 [査読有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • Why Scholarly Advertising Research Differs Among Countries: The Case of Japan
    Miracle, G; Hirose, M; Kishi, S; Kishiya, K; Matsunaga, I; Minami, C; Praet, C; K. Shimamura
    Proceedings of the 2010 Global Marketing Conference 1708 - 1720 2010年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • The Influence of National Culture on the Use of Celebrity Endorsement in Television Advertising: A Multi-Country Study
    プラート カロラス
    Proceedings of the 7th International Conference on Research in Advertising (ICORIA) 2008年 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Praet, Carolus
    商学討究 58 2-3 125 - 160 2007年12月 研究論文(大学,研究機関等紀要)
  • Japanese Advertising, the World's Number One Celebrity Showcase? A Cross-Cultural Comparison of the Frequency of Celebrity Appearances in TV Advertising
    Praet, Carolus
    The Proceedings of the 2001 Special AsiaPacific Conference of the American Academy of Advertising,Gainesville, FL, 6 - 13 2001年06月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Reexamining the Dimensionality of SERVQUAL: An empirical study of consumer perceptions of Service Quality in Japanese hotels,
    Praet, Carolus; Okuse, Yoshiyuki; Matsuo, Makoto
    Proceedings of the 3rd Australasian Services Research Workshop 36 - 37 2001年 研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • 松尾 睦; 奥瀬 喜之; プラート カロラス
    流通研究 4 1 29 - 38 日本商業学会 2001年 [査読有り]
  • Praet, Carolus
    商学討究 50 1 151 - 79 1999年07月 研究論文(大学,研究機関等紀要)

書籍

  • 小樽商科大学地域経済研究部; 江頭, 進; 穴沢, 眞; 後藤, 英之; 齋藤, 一朗; 林, 晃平; 宮﨑, 義久; 深田, 秀実; Praet, Carolus Ludovicus Constantinus (担当:範囲:第7章「異文化観光客間の相互知覚と社会的相互作用─ニセコ スキーリゾートにおける観光客セグメントの互換性管理への示唆」pp. 145-169)ナカニシヤ出版 2019年 ISBN: 9784779513572 viii, 175p
  • Advances in Advertising Research (Vol. VI)
    王 力勇; プラート カロラス (担当:範囲:Message Strategy Typologies: A Review, Integration, and Empirical Validation in China)Springer 2016年01月
  • Advances in Advertising Research (Vol. V)
    王 力勇; プラート カロラス (担当:範囲:How Informative Are Chinese Television Commercials?)Springer Gabler 2015年01月 115-128
  • グローバリズムと北海道経済
    プラート カロラス (担当:範囲:第3章 北海道観光のグローバル化―マーケティングの視点から―)ナカニシヤ出版 2014年03月 49-79
  • Advances in Advertising Research (Vol. IV)
    王 力勇; プラート カロラス (担当:範囲:Value Appeals in Chinese Television Advertising for Automobiles: A Content Analysis. p245-259)Springer Gabler 2013年 245-259
  • プラート カロラス; 穴沢眞; 江頭進 (担当:範囲:第7章, 北海道観光の国際化:外国人観光客へのマーケティングにおける機会と課題)日本評論社 2012年05月 ISBN: 453555711X 194 141-176
  • Advertising Research: Message, Medium, and Context
    プラート カロラス (担当:範囲:National wealth or national culture? A multi-country study of the factors underlying the use of celebrity endorsement in television advertising.p383-392)Garant 2009年
  • 田中洋; 清水聰; 田中 洋; 清水 聰 (担当:範囲:第10章 消費者行動と広告における文化的影響)有斐閣 2006年05月 ISBN: 4641122741 336 pp. 269-307
  • 高嶋 克義 (担当:範囲:第6章 テレビ広告の日本的特質‐有名人起用に関する比較文化的考察‐)千倉書房 2000年01月 ISBN: 480510774X 284 97-114

講演・口頭発表等

  • From Co-creation to Co-destruction: Perception of the Role of Other Tourists in Creating the Tourism Experience among Chinese Visitors to Japan
    Han, Xing; Praet, Carolus; Liyong Wang
    International Conference on Tourism and Retail Service Management (TRMC 2019) 2019年10月 口頭発表(一般)
  • Distribution Channels in the Luxury Travel Market: An Exploratory Study of Outbound Tour Operators
    Wang, Liyong; Praet, Carolus
    The 8th Advances in Tourism Marketing Conference (ATMC) 2019年09月 口頭発表(一般)
  • The role of social interaction in tourism co-creation: A qualitative study of Chinese visitors to Japan
    Han, Xing; Praet, Carolus; Liyong Wang
    The 8th Advances in Tourism Marketing Conference (ATMC) 2019年09月 口頭発表(一般)
  • Informativeness of Chinese Television Advertising: A Content Analysis (ICORIA国際学会参加報告)
    プラート カロラス
    日本広告学会第44回全国大会 2013年11月 その他
  • A Review and Integration of Message Strategy Typologies
    Wang, Liyong; Carolus L. C. Praet
    日本広告学会第44 回全国大会 2013年11月 口頭発表(一般)
  • インバウンド・マーケティングにおける諸課題:北海道の事例を中心に
    プラート カロラス
    日本商業学会北海道部会 2013年03月 口頭発表(一般)
  • 情報の非対称性と専門サービス財の評価構造
    櫻井秀彦; プラート カロラス; 伊藤一; 早瀬幸俊
    日本マーケティング・サイエンス学会92階研究大会 2012年12月 口頭発表(一般)
  • Comparison of Community Pharmacies in a Japanese Chain on the Relative Impact of Core and Auxiliary Elements on Service Evaluation
    Itoh, Hajime; Praet; Carolus L. C; Hidehiko Sakurai
    The 2nd International Symposium on Operations Management and Strategy 2012 (ISOMS 2012) 2012年11月 口頭発表(一般)
  • 表層的サービスと本質的サービスの 相対的な影響 SERVQUAL次元を基にした保険薬局 の一実証研究
    伊藤 一; 櫻井 秀彦; カロラス・プラート
    JOMSA 第4回全国研究発表大会 2012年06月 口頭発表(一般)
  • Information Asymmetry and Service Evaluation in Professional Services: an Empirical Study
    Sakurai, Hidehiko; Carolus L. C. Praet
    2012 INFORMS Marketing Science Conference 2012年06月
  • テレビ広告における有名人起用—25ヵ国の比較研究—
    プラート・カロラス
    日本商業学会北海道部会 2007年03月
  • サービス・クオリティ次元に関する実証的研究―SERVQUALの再検証―
    日本商業学会第50回全国大会報告要旨 2000年06月

MISC

  • テレビ広告における有名人起用とホフステードによる国民文化次元との関連性についての国際比較研究(共著)
    吉田秀雄記念事業財団 『助成研究集』 37, 115-130 2004年06月

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • An Exploratory Investigation of Japanese Inbound Tourism Distribution Channels
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2018年04月 -2021年03月 
    代表者 : 王 力勇; プラート カロラス
  • The role of intra-cultural and cross-cultural tourist-tourist interactions in the tourism service encounter
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2018年04月 -2021年03月 
    代表者 : プラート カロラス; 鈴木 和宏; 王 力勇
  • 文部科学省:科学研究費補助金(若手研究(B))
    研究期間 : 2005年 -2006年 
    代表者 : Carolus L.C. Praet
  • 吉田秀雄記念事業財団研究助成
    吉田秀雄記念事業財団:
    研究期間 : 2003年 -2004年 
    代表者 : プラート・カロラス
  • 特定国派遣研究者事業
    日本学術振興会:
    研究期間 : 2003年 -2004年 
    代表者 : プラート・カロラス
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(C))
    研究期間 : 2000年 -2001年 
    代表者 : Praet Carolus L.C

委員歴

  • 2011年04月 - 2018年03月   日本学生支援機構   日本留学試験実施委員会委員
  • 2010年04月 - 2017年06月   国立大学協会   国際交流委員会専門委員
  • 2013年10月 - 2016年09月   日本広告学会   論集編集委員
  • 2013年10月 - 2016年09月   日本広告学会   広報・学術交流委員
  • 2010年04月 - 2014年05月   日本商業学会   国際企画委員会委員
  • 2011年01月 - 2013年05月   日本商業学会   全国研究大会プログラム委員会委員
  • 2007年05月 - 2010年05月   日本商業学会   国際交流委員会委員
  • 2002年05月 - 2004年05月   日本商業学会   国際交流委員会委員

担当経験のある科目

  • 現代国際マーケティング特論小樽商科大学 現代商学研究科 博士後期課程
  • 現代国際ビジネス戦略特論小樽商科大学 現代商学研究科 博士後期課程
  • ロジスティクス論慶應義塾大学ビジネススクール(大学院経営管理学研究科)
  • Advanced Marketing神戸大学経営学研究科
  • 現代国際ビジネス戦略特論、演習小樽商科大学
  • 国際市場戦略、研究指導小樽商科大学
  • 国際市場論小樽商科大学
  • 国際マーケティング、基礎ゼミ、研究指導Ⅲ、Ⅳ小樽商科大学

社会貢献活動

  • 北海道観光のグローバル化
    期間 : 2015年01月21日 - 2015年01月21日
    主催者・発行元 : 小樽商科大学
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 北海道経済部との勉強会
  • 外国人観光客 へのマーケティング―北海道の機会と課題
    期間 : 2010年12月11日 - 2010年12月11日
    主催者・発行元 : 北海道新聞
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 新聞記事を教材にした「時代がよめる経済・ビジネス講座」

メディア報道

  • インバウンド観光の重要性
    報道 : 2014年03月14日
    発行元・放送局 : 日本銀行札幌支店
    番組・新聞雑誌 : 「北海道・小樽の観光を考えるシンポジウム」
  • 北海道観光の国際化
    報道 : 2011年11月26日
    発行元・放送局 : 北海道経済学会
    番組・新聞雑誌 : 第 96 回北海道経済学会シンポジウム

その他のリンク

所属部局ホームページ

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